חדש בסטאדיס! חוגי העשרה בספרדית לדוברי מתמטיקה. לחצו כאן
חזור

תורת המחירים א', תורת הצרכן

שוב שלום,


 


תודה על המענה בתורת היצרן!


ברשותכם, יש לי גם מספר שאלות בנוגע לתורת הצרכן:


1. פרק 1, פתרון בעיית הפרט: אם יש מוצר אחד שהוא לא טוב, זה לא סותר את הנחת הטרנזיטיביות? (כי אז הגדלה של הכמות של המוצר הלא טוב תפגע בתועלת). כמו כן, אם יש מוצר אחד שהוא לא טוב, איך מתמודדים עם פתרון בעיית הפרט מבחינת מגבלת התקציב? (היא כבר לא תהיה XPx+YPy=I, אלא <=, לא?)


 


2. אפקט התחלופה ואפקט ההכנסה, EV ו – CV, דקה אחרונה של הסרטון: כשמדובר על "למנוע את השינוי" או "בהינתן שהשינוי קרה", הכוונה של שינוי היא בעיקר לשינוי במחירים, נכון? על זה צריך להיות הפוקוס שלנו?


 


3. באופן כללי, המקרה היחיד שבו אני עלול לחשוד שבפונקציית תועלת נחמדה אין פתרון פנימי (כלומר, השוואת MRS ליחס המחירים לא מספיקה), זה כש: א. אני מבחין בתחומים בפתרון ל – X או Y. ב. הפתרון ל – X או Y פשוט יצא שלילי. אני צודק?


 


4. גמישויות, העדפות הומותטיות: אני לא מבין את הרעיון של העדפות הומותטיות. הדרך שבה הגדרת העדפות הומותטיות נשמעת לי כמו תכונה שקיימת בכל פונקציית תועלת. הכיוון של ההעדפה נשמר בכל מקרה לאחר הכפלת שני הסלים בקבוע גאמא מסוים, לא? זאת פשוט תכונה של פונקציית תועלת. לערך האבסולוטי של סל מסוים אין משמעות, אלא רק לסדר, וכל פונקציה מונוטונית עולה משמרת את הסדר של העדפות הסלים, ובפרט גם הכפלה בקבוע גאמא. מה פספסתי פה?


 


5. גמישויות, העדפות הומותטיות: "כאשר ההעדפות הן העדפות הומותטיות, ה-MRS קבוע עבור כל יחס קבוע בין X ל – Y. לכן, אם נוציא קרן מראשית הצירים, לאורך הקרן הזאת היחס בין X ל – Y קבוע ולכן לאורך הקרן הזאת ה – MRS קבוע": הכוונה היא לכך שה – MRS קבוע לאורך הקרן, בלי קשר לפתרון בעיית הפרט, נכון? כלומר, אני יכול להוציא אינסוף כאלו מראשית הצירים, ולאורך כל אחת מהן ה-MRS קבוע, נכון? ובאופן כללי, איך הפרט הזה, ש – MRS קבוע לאורך הקרן, משמש אותנו במבחן?


 


6. משוואת סלוצקי, משוואת סלוצקי, דקה 11:00: לא הבנתי איך נקודת המבט הזאת נותנת מענה למצב שבו מחיר X יורד. כלומר, נראה שהסימן של (מינוס X כפול הנגזרת של איקס לפי I) לא משתנה אם מחיר X גדל או קטן, כי מחיר X לא מופיע בביטוי הזה. איפה אני טועה? כמו כן, לא ברורה לי הנקודה של "נקודת ההתחלה". למה זה רלוונטי לדבר על השוויון בין X היקסיאני לX מרשליאני בנקודת ההתחלה, כשבעצם נגזרת זה לדבר על שינוי בX.


 


7. תורת הצרכן: אם שינו את מחיר X, את מחיר Y או את ההכנסה, אני מציב את הנתונים החדשים בביקוש המרשלי ל- X ומוצא את נקודת הצריכה החדשה. השאלה שלי היא כזו: באיזו סיטואציה אדרש לפתור מחדש את בעיית הפרט?


 


תודה רבה! 


דניאל


 

תגובות

היי דניאל,


1) מוצר לא טוב אכן סותר את הנחת הטרנזטיביות. לגיטימי לתת שאלות שסותרות את ההנחות.
אם יש מוצר אחד טוב + מוצר אחד לא טוב, במקרה הזה עקומות האדישות עולות משמאל ימין וגם קו התקציב עולה משמאל לימין. אם עקומת האדישות קמורה ממש, הפתרון יקיים השקה בין עקומת האדישות לקו התקציב (אלא אם הפתרון פינתי)

2) שינוי לאו דווקא מתבטא בשינוי במחירים. בעברית לפעמים נותנים שאלות שבהן השינוי הוא איסור לצרוך ממוצר מסוים או איסור לצרוך מעל כמות מסוימת ממוצר מסוים. במקרה הזה פתרון בעיית מינימום זאת השיטה הכי טובה לחשב CV/EV ולא שימוש בפונקציית הוצאה או אינטגרל של הביקוש ההיקסיאני.

3) כן. מדובר באותו מקרה.

4) תכונת ההומוטטיות לא מתקיימת בכל פונקצייה תועלת. לא תמיד מתקיים שאם A עדיף על B, אז כפולה של A עדיפה על כפולה של B.
לדוגמא, קח את התועלת:
forum image
הסל (50,0) עדיף על הסל (0,50) אבל הסל (500,0) נחות לסל (0,500)

5) נכון. ללא שום קשר לבעיית הפרט, אם תוציא קרן כלשהי מראשית הצירים ה-MRS קבוע לאורכה. המידע הזה משמש כבדיקה טכנית האם ההעדפות מקיימות הומוטטיות או לא.
לכן בשביל לבדוק אם פונקצייה היא הומוטטית, תחשב את MRS ותציב ב-MRS X=Y או X=2Y או כל יחס אחר בין X ל-Y. אם אתה מקבל מספר קבוע זה אומר שה-MRS קבוע לאורך הקרן ולכן הפונקצייה הומוטטית.

6) בכנות לא הבנתי את השאלה. נגזרת מתארת את היחס בין השינוי במשתנה אחד לבין השינוי במשתנה השני, כאשר המשתנה השני גדל ביחידה אחת. הסימן של הנגזרת לא משתנה אם מחיר X יורד או עולה. 

לגבי השאלה השנייה: הביקוש ההיקסיאני שווה לביקוש המרשליאני רק בנקודת ההתחלה לפני השינוי. לאחר השינוי הביקוש המרשליאני שונה מהביקוש ההיקסיאני. מקרה יוצא דופן זה מוצר נורמלי (ואז ההיקסיאני תמיד שווה למרשליאני)

7) אם יש לך את הביקוש המרשליאני, זה אומר שכבר פתרת את בעיית הפרט עבור כל מחירים והכנסה. אתה רק צריך להציב את המחירים וההכנסה החדשים בפונקציית הביקוש.

מקווה שהכל הסתדר :)