חדש בסטאדיס! חוגי העשרה בספרדית לדוברי מתמטיקה. לחצו כאן
חזור

מאקרו א - מודל AD-AS

שלום ניר, 


אשמח אם תוכל לענות לי על שלוש שאלות בסיסיות על מודל הAD-AS אשר אינני מבין את ההסבר התיאורטי להן:


1. מדוע כאשר יש שינוי בגרף של AD-AS אנחנו מתחשבים רק בשינוי של המחיר כאשר אנו בוחנים בחזרה השינוי בגרף של IS-LM? כלומר מדוע אנחנו לא מתייחסים לשינוי בתוצר שאנו רואים בגרף של AD-AS, ורואים מה ההשלכה של זה על גרף הIS-LM אלא רק בוחנים את השינוי במחיר?


2. מדוע כאשר יש שינוי בNX בגרף של IS-LM אנחנו לא מתייחסים לשינוי הזה גם בגרף של שוק המטח? הרי שוק המטח בעקומות שלו זה יבוא, ויצוא+תנועות נטו. אז מדוע איננו מתייחסים לשינויים שאנו רואים בNX בגרף של IS-LM על שוק המטח אלא רק בשיניים שאנו רואים בתנועות ההון בIS-LM?


3. בגרף של IS-LM בעצם נקבעת הריבית במשק נכון? כלומר בגדול הרעיון הוא שבAD-AS נקבע התוצר והמחירים ואילו בIS-LM נקבעת הריבית?


תודה!


יובל

תגובות

היי יובל,


אענה לפי הסדר:

1) הגרף של עקומת AD נגזר ממישור IS-LM. כלומר, הסיבה שבמישור AD-AS התוצר קטן היא מלכתחילה בגלל השינויים שקרו במישור IS-LM.
מכיוון שכאשר המחירים עולה, התוצר במישור IS-LM קטן, עקומת AD יורדת משמאל לימין.
אם זה לא לגמרי מובן לך, אני ממליץ לך לצפות שוב בשיעור השני שבו אני מסביר איך מסיקים את עקומת AD. 

2) זאת שאלה טובה. אפשר להתייחס לשינויים הללו אבל הם אפקטים מקזזים בשוק מט"ח והם פחות מעניינים אותנו. לכן אתה יכול להתעלם מהם.

3) לא. הריבית נקבעת בשוק הכסף (ביקוש לכסף = היצע הכסף) והתוצר נקבע בשוק הסחורות (ביקוש לתוצר = היצע התוצר), כפי שלמדת במודל הקיינסיאני בשנה שעברה. מישור IS-LM הוא רק תצורה גרפית של שני השווקים הללו יחדיו. אני ממליץ לך לצפות שוב בשיעור הראשון שבו אני בונה את עקומות IS-LM.