חדש בסטאדיס! חוגי העשרה בספרדית לדוברי מתמטיקה. לחצו כאן
חזור

שאלות ייצור מצרפי ותוצר תעסוקה מלאה

שלום ניר,


שמי שלמה זקן, סטודנט שנה א' בעברית.


להלן כמה שאלות שיש לי בנושא ייצור מצרפי ותוצר תעסוקה מלאה מקורס מבוא ב' - מאקרו:


 



  1.       כשאתה אומר בשיעורים "היצע העבודה גדל" הכוונה בהכרח לתזוזה של העקומה LS ימינה? לא יכול להיות למעלה?

  2.       האם ההערה בתת נושא של משקים מתאחדים ש"כאשר שני משקים מתאחדים - התוצר המקומי בשוק המפותח יותר יגדל, ואילו התוצר המקומי בשוק המפותח פחות יקטן" - תקף רק כשבשני המשקים היצע העבודה קשיח לחלוטין? (כמו שחודד בהערה באותו בנושא בנוגע לתוצר הלאומי - "כאשר שני משקים עם היצע עבודה קשיח לחלוטין מתאחדים - התוצר הלאומי של שני המשקים גדל"); או שלא משנה ויכול להיות גם במצב שבו היצע העבודה בשני המשקים עולה משמאל לימין?

  3.       שאלה 5 בחוברת סטאדיס - בחישוב ארבע אחוז קרי בחישוב gL צריך היה לחלק 4 ב-99 או ב-100? אני שואל כי בפתרון שלי לתרגיל לפני צפייה בפתרון שלך חילקתי 4 ב-99 (ואז התשובה שיוצאת היא ש-gA שלילי (קרוב לאפס), ואם מחלקים את 4 ב-100 יוצא שהוא שווה בדיוק אפס. בכללי קצת יצאתי מבולבול מהשאלה הזו מה אני צריך לחלק בדיוק במה: במונה - השינוי בהון הוא כמה התווסף להון שבו משתמשים או כמה התווסף להון הפוטנציאלי לשימוש? במכנה - האם ההון שבו השתמשו (99) או ההון הפוטנציאלי שהיה לשימוש? (100)

  4.       אשמח אם תוכל לעשות לי קצת סדר: כשאומרים על גו"י מסייעים ש-K נגיד גדל אז MPL גדל - מה זה אומר גדל עבור התפוקות השוליות - תנועה ימינה/שמאלה של העקומה; או שמא למטה/למעלה? (של עקומת התפוקה השולית של ההון ששווה לעקומת הביקוש להון)

  5.       בשיעור הראשון עמדנו על 5 הנחות (מכונה במצגות אצלנו "פונקציות ייצור ניאו-קלאסיות); אך בחלק מהתרגילים לא היו את כל ההנחות (למשל פעמים רבות הפונקציה לא הייתה תק"ל); תהיתי האם באופן כללי 5 ההנחות שמנית לא מתקיימות אלא אם צוין במפורש בתרגיל? כי עבור תק"ל למשל חייב מסתבר להיות מצוין במפורש כדי שאניח זאת. ובפרט - מדוע הנחת בשאלה 12 בחוברת תרגילי סטאדיס שהפונקציה תק"ל? (לא היה מצוין בשאלה; צוין שהיא רק קוב-דאגלס)

  6.       במצגות של הנושא אצלנו התייחסו למדידת התוצר לעובד ומדידת ההון לעובד (האונ' העברית); תהיתי האם זה רלוונטי או שלא ממש יפגוש אותי בהמשך הדרך ובפרט במבחן סוף וסתם ציינו את זה להיכרות.


 


תודה רבה מראש!

תגובות

היי שלמה,

1) גידול בהיצע העבודה --> העקומה זזה ימינה ולא למעלה. לדוגמא, אם ההיצע גדל פי 2, העקומה תזוז ימינה פי 2. העקומה זזה למעלה/למטה רק במקרה של התערבות ממשלתית (מס או סובסידיה). שמתי תרגיל כזה בתרגול הנוסף. זה די דומה למיקרו.

2) ההערה תקפה גם כאשר עקומות ההיצע עולות משמאל לימין. התמ"ג במשק שמקבל עובדים גדל והתמ"ג במשק שממנו העובדים עוזבים קטן.

3) לא כל כך הבנתי את השאלה שלך לגבי שאלה 5 בחוברת.

4) אם התפוקה השולית עולה/יורדת, עקומת הביקוש לגו"י זזה למעלה/למטה.

5) אני עקבי עם ההנחות שמופיעות בספר הקורס. יכול להיות שהמרצה שלכם (ד"ר יניי) לא מניח תק"ל. זה משהו שאתה צריך לברר מולו. בכל מקרה, ההנחות אמורות להיות ברורות במבחן.
כמו כן, כמובן שכל הנחה תקפה אלא אם יש נתונים מכוונים בשאלה שסותרים אותה ואז היא לא מתקיימת.

6) זה מאוד רלוונטי. אני מלמד על התוצר לעובד וההון לעובד בפרק הבא שזה מודל סולו. אני חושב שזה יותר נכון הדרכתית לדבר על זה במסגרת הפרק הזה.