חדש בסטאדיס! חוגי העשרה בספרדית לדוברי מתמטיקה. לחצו כאן
חזור

פונקציית ייצור והקצאת עובדים

שלום,


בסרטון בנושא הקצאה יעילה של עובדים, בדוגמה הנוספת ישנה דוגמה בה במכונה א' התפוקה השולית עבור העובד הראשון היא 15. במכונה ב' התפוקה השולית עבור העובד הראשון במכונה היא 20, ועבור העובד השני במכונה היא 25. 


בסרטון מצוין שההקצאה של כל חמשת העובדים הראשונים היא למכונה ב' (כלומר, כל אחד מהם יהיה העובד הראשון במכונה מסוג ב'), כי בהשוואה למכונה א' התפוקה השולית גבוהה יותר.


אבל, אני חושב שאולי היה נכון יותר להקצות בצורה שונה: את העובד הראשון כעובד ראשון במכונה מסוג ב', את העובד השני כעובד שני במכונה מסוג ב' (כעובד נוסף באותה המכונה). את העובד השלישי כעובד ראשון במכונה מסוג ב', את העובד הרביעי כעובד נוסף באותה המכונה וכן הלאה. כך עבור חמשת העובדים הראשונים התפוקה הייתה גבוהה יותר. 


אמנם בתשובה הסופית אין הבדל כיוון שישנם 35 עובדים בסה"כ, אבל אני תוהה אם השיטה אכן צריכה להיות כפי שמוצג בסרטון או כפי שתיארתי. 


מקווה שהניסוח ברור, תודה. 

תגובות

היי זאב,


אתה יצרת סתירה לנתונים בדרך הפתרון שלך.


העובד השלישי שמוקצה למכונה ב' הוא בהגדרה העובד השלישי שמוקצה למכונה ב'.
אתה לא יכול להקצות עובד שלישי למכונה ב' ולהגדיר אותו "כעובד הראשון" ואתה לא יכול להקצות עובד רביעי למכונה ב' ולהגדיר אותו "כעובד השני". זה לא הגיוני וגם לא תואם לנתונים.

היי ניר,


לא הבנתי כל כך, ואשמח להבהרה. ייתכן שלא הבנתי את הרעיון של מכונות.


אני מבין שעבור כל מכונה (מסוג ב')- אם יעבוד בה עובד אחד התפוקה השולית שלו תהיה 20. ואם יעבדו בה שני עובדים, התפוקה השולית של העובד השני תהיה 25. וקיימות 5 מכונות כאלו: מכונה מס' 1, מכונה מס' 2, מכונה מס' 3 וכו'.


נניח כי ישנם 3 עובדים. האם לא אפשרי ששני עובדים יעבדו במכונה אחת כזו (מכונה מס' 1) ועובד נוסף יעבוד במכונה אחרת (מכונה מס' 2)?   

היי זאב,

עכשיו צפיתי בדוגמא שדיברת עליה והבנתי אותך.
מה שאמרת היה נכון אם מספר העובדים היה קטן ממש מ-10 אבל זה לא רלוונטי לדוגמא הספציפית הזו.
כמו כן, כבר בשיעור הבא אתה תלמד שזה לא סביר "שנעצור" בתחום שבו התפוקה השולית עולה (במקרה הזה, התפוקה השולית עולה מהעובד הראשון לעובד השני) כי זה לא מקיים תנאים של מקסום רווח. 

אבל בגדול, כל הכבוד על העירנות שלך :)