חדש בסטאדיס! חוגי העשרה בספרדית לדוברי מתמטיקה. לחצו כאן
חזור

כלל הזהב במודל סולו

לא הבנתי מה הכוונה ב"יותר מידי הון במשק". אם K גדול מK*, איך יכול להיות שהוא לא מספיק גדול כדי לכסות את N ודלתא? הם בהכרח גדלו אם K גדל?


חוץ מזה, אם הבנתי נכון, תצרוכת מדבר על צריכה של הפרט, אז איך זה יעזור להקטין את כמות ההון בשביל להגדיל את התצרוכת לעובד? ובכיוון ההפוך- איך יכול להיות שאם K קטן יותר היחידה האחרונה של K תייצר יותר מהסכום של N ודלתא וזה יהיה מעט מידי? אם התצרוכת גדלה זה לא דבר טוב?

תגובות

היי יובל,

תחשוב שנייה על מצב קיצוני שבו s=1. כלומר הפרטים חוסכים 100% מההכנסה שלהם. זה אומר שכל התוצר הולך להשקעה ושום דבר לא הולך לתצרוכת.
במקרה הזה כמות ההון מקסימלית.

האם זה מצב שטוב לנו? כמובן שלא כי התצרוכת שווה לאפס :) אם שיעור החיסכון גדול מידי , התצרוכת קטנה. כלל הזהב מדבר על הנקודה שבה התצרוכת לעובד מקסימלית.

אם לא הבנת תרשום לי שוב. 

לא לזה התכוונתי, הבנתי את הקטע עם המצבים הקיצוניים. אני מדברת על האזור שקרוב (אם מסתכלים על גרף) לK* (כלומר, K שקצת קטן יותר או קצת גדול יותר מK*). אם K* מתאים בדיוק בשביל לכסות את הגידול באוכלוסייה ואת הפחת, איך יכול להיות שאם נגדיל את כמות ההון זה לא יספיק? יש עכשיו יותר הון, אבל האוכלוסייה לא גדלה, אז זה תלוי רק בכמות הפחת- האם היא גדולה יותר או קטנה יותר מהגידול בK ואין לנו דרך לדעת את זה באופן כללי (או שכן ופיספסתי את זה ואז הכל יהיה מובן).


מהצד השני- אמרת שאם נקטין את K זה יגדיל את התצרוכת לעובד. איך? יש עכשיו פחות הון, איך אפשר לצרוך יותר אם עדיין רוצים לחסוך את הכמות הדרושה? חוץ מזה, אמרת שאם K קטן יותר אז היחידה האחרונה של K תייצר יותר מהסכום של N ודלתא וזה יהיה מעט מידי- למה? אם זה באמת יותר ממה שצריך, איך זה קצת מידי? זה לא פשוט גורם לתצרוכת להיות גדולה יותר? (כי ההשקעה נשארת אותו דבר והתוצר גדל) ואז זה דבר טוב לא? השאיפה של הפרטים היא לצרוך כמה שיותר לא?

היי יובל,

נתתי את שני המצב הקיצוניים כי הם הכי אינטואיטיביים, אבל גם מקרי הביניים עובדים על אותו עיקרון.

לדוגמא, אם יש יותר מידי הון לעובד (k) זה אומר שמתקיים ש:
forum image

זה אומר שאם "היום" נצרוך פחות יחידת תוצר (C קטן ב-1) אלא נשקיע אותה (I גדל ב-1), אז "מחר" כמות ההון K תגדל ב-1, אבל היחידה הזאת צריכה להתחיל עכשיו בין forum image יותר אנשים , מה שמקטין את התצרוכת לעובד, והיא גם יוצרת פחת בשיעור forum image מה שעוד יותר מקטין את התצרוכת לעובד. 

אם מה שהיחידה הזאת מייצרת forum image לא מכסה את שני הגורמים השליליים הללו, אז כבר עדיף לצרוך אותה היום ולא מחר כי היא תגרום לקיטון בהון לעובד.

באופן כללי, כאשר שיעור החיסכון s גדול יותר משיעור החיסכון של כלל הזהב *s, ברגע שנקטין את שיעור החיסכון ההון לעובד והתוצר לעובד יקטנו.
אבל התצרוכת לעובד שהיא forum image בהכרח תגדל.
זה אומר שאם שיעור החיסכון גדול יותר משיעור החיסכון של כלל הזהב, ואנחנו מגדילים את שיעור החיסכון, forum image קטן בשיעור קטן יותר מאשר החלק הראשון של המשוואה שזה forum image

מקווה שעכשיו הבנת :)